بررسی اجمالی گواهینامه  ISO 10668

ایزو 10668 استاندارد بین المللی است که الزامات مربوط به روش های اندازه گیری ارزش تجاری و چهارچوبی برای ارزیابی برند را مشخص می کند.

برندها مدت ها است که در حرفه بازاریابی به عنوان دارایی های نامشهود مهم شناخته می شوند. برندها می توانند مزایای قابل توجهی از قبیل ایجاد وفاداری مشتری و فعال کردن قیمت مارک محصولات را به دست آورند. به همین ترتیب ، ارزش گذاری مارک ها یک کارکرد مهم برای ارائه شواهد اقتصادی و ملموس از وضعیت آن ها به عنوان دارایی است.

اهمیت ISO 10688

برند از بزرگ ترین دارایی هایی که یک شرکت در اختیار دارند است ، اما ارزش گذاری دقیق آن ها دشوار است. تعجب آور است که بیشتر متخصصان بازاریابی و مدیران به طور کلی تر از استانداردهای نوظهور بین المللی برای اندازه گیری ، نظارت و گزارش دهی به ارزیابی برند ، ارزش تجاری آن آگاهی ندارند.

ارزش گذاری برند عملکرد مهمی در ارزیابی پتانسیل تجاری یک شرکت دارد. تا زمان ایجاد ایزو 10668 ، مقایسه نتایج روش های مختلف ارزشیابی برند دشوار بود ، زیرا عدم وجود استانداردهای عمومی برای ارزیابی برند منجر به نتایج بسیار متفاوتی می شد. این ابهام باعث عدم امنیت شرکت ها می شد که علی رغم نیاز به تفکیک دقیق دارایی های نامشهود در ترازنامه های خود ، غالباً تمایلی به شرکت در فرایندهای ارزیابی برند ندارند.

خوشبختانه ، استانداردهای ارزیابی برند در 10668 با موفقیت تعریف و پذیرفته شده است و استاندارد برای ارزیابی آن را با موفقیت تعریف کرده است. ایزو 10668 استاندارد معتبر بین المللی برای ارزیابی ارزش پولی مارک ها است. تغییرات کسب و کار و نام تجاری را در سیستم عامل های دیجیتالی و رسانه های اجتماعی امکان پذیر می کند تا پیامدهای ارزش برند از چنین شیوه هایی اندازه گیری کند.

چگونه یک برند ارزش گذاری می شود؟

استانداردهای ارزیابی برند ISO کاملاً خاص در مورد چگونگی تعیین ارزش یک برند است ، اگر چه چند گزینه دیگر نیز وجود دارد. این استاندارد سه رویکرد گسترده برای تعیین ارزش یک برند را مشخص می کند: (1) رویکرد هزینه ، (2) رویکرد بازار و (3) رویکرد درآمد.

رویکرد هزینه برندی را مبتنی بر مبلغی که برای تکرار نام تجاری در زمان ارزیابی ارزش دارد ، ارزیابی می کند. مخارج گذشته برای توسعه برند می تواند هزینه برند را آگاه سازد. اما ارزش فعلی یک مارک ممکن است بیشتر یا کمتر از مخارج گذشته باشد. رویکرد بازار ارزش یک مارک را بر مبنای مبلغی که انتظار می رود خریدار نام تجاری برای دستیابی به نام تجاری بپردازد ، پایه گذاری می کند. رویکرد بازار مبتنی بر اطلاعات در مورد فروش مارک های مشابه است.

سرانجام ، رویکرد درآمدی وجود دارد که براساس درآمدی که انتظار می رود در طول عمر برند ایجاد کند ، یک برند ارزش دارد. به عبارت دیگر ، این رویکرد در صدد تخمین ارزش فعلی خالص جریان وجوه نقدی ناشی از برند است.

عواملی که بر ارزش برند تأثیر می گذارند

ارزش یک برند در هر مقطع زمانی و تغییر در آن ارزش با گذشت زمان ، نشانگر مهم موفقیت یا عدم موفقیت در مدیریت برند است. آن ها نمایانگر معیار نهایی موفقیت هستند زیرا به این شرط گفته می شوند که شرکت ها باید عملکرد مالی را گزارش دهند. از این رو ، تدوین اقدامات ISO برای ارزیابی برند اهمیت زیادی دارد.

بازاریابان با این اقدامات به خوبی آشنا می شوند زیرا این اقدامات متداول ارزش گذاری برند است. این اقدامات شامل آگاهی ، نگرش ، ترجیح ، مقاصد و رضایت ، در بین دیگران است. این اقدامات اغلب به عنوان شاخص های برجسته مشکلات یا فرصت ها در آینده انجام می شود ، حتی اگر آنها قدرت پیش بینی قوی و فوری را در رابطه با فروش و درآمد نداشته باشند. به همین دلیل ، نظارت بر آن ها به صورت مداوم در چارچوب یک فرآیند سیستماتیک مدیریت مارک مهم است.

استانداردهای ارزیابی برند ISO تأکید می کند که مدیریت برند مستلزم یک فرایند مداوم بهبود است. علاوه بر این ، اقدامات مشتری محور و بازار محور تنها عواملی نیستند که بر ارزش یک برند تأثیر می گذارند. تغییرات در شرایط قانونی ، اقتصادی ، سیاسی و مالی از جمله دیگر می تواند بر ارزش یک برند تأثیر بگذارد. بنابراین ، استاندارد های ISO خواستار ارزیابی اثرات این عوامل نیز هستند.

بازاریابی برای نفوذ بیشتر سازمانی

متخصصان بازاریابی به خوبی می توانند با استانداردهای ISO آشنا شوند و از آن ها به عنوان بخشی از توجیه اقدامات و منابع استفاده کنند. بیشتر اعتبار و قدرت سازمانی حسابداری ، امور مالی و عملیات از وجود استانداردهای لازم برای عملکرد رشد می کند که این رشته ها توجیهی برای دستیابی به منابع خود می دانند.

بازاریابی فاقد چنین توجیه خارجی است ، اما در صورت استفاده صحیح ، استانداردهای ISO برای بررسی و ارزیابی برند ، رشته های بازاریابی برای نفوذ بیشتر سازمانی و عملکرد بهتر توسط بنگاه هایی است که از آن ها استفاده می کنند.

اخذ ISO 10668 در پرشین ایزو

فرآیند صدور گواهینامه ISO مستلزم درک و آزمایش گسترده از روش ارزیابی ارزش برند است. صدور گواهینامه هر دو سال یکبار توسط یک نهاد مستقل انجام می شود تا ارزش هر برند را مشخص کند.

جهت اخذ گواهی نامه  ISO 10668 می توانید از طریق شرکت پرشین ایزو اقدام نمایید. این مرکز دارای مجوز رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

شایان ذکر است مراحل اخذ این استاندارد در پرشین ایزو به این صورت است که پس از ثبت نام از طریق سایت لیست مدارک مورد نیاز ارسال شده و پس از بررسی و تایید کارشناس ایزو 10668 صادر می شود.